jueves, 10 de diciembre de 2009

Els diccionaris






El dimecres dia 9 de novembre, a comunicació oral, escrita i digital vam estar parlant delsdiccionaris. La Roser ens va indicar els cinc més importants que són els següents:

1.Pompeu Fabra.
2.Frances de Gorjamoll i Mossen Antoni Alcover. Aque´st és un diccionari català- balear i valencià.
3.Joan Coromines.
4.Gran enciclopèdia catalana.
5.Institut estudis catalans (1995), aquest recull tot allò que encara interessa de tots els diccionaris nombrats anteriorment.

La Roser ens va dir dos frases molt interessants i alhora molt importants que són:
* Totes les llengües del món les han anat fent les persones al llarg de temps.
* Els savis (estudiosos i escriptors) treballen per la llengua i ells han anat
recollint diferents paraules que han anat sentint.

Al llarg de la resta de la classe vam fer una activitat en grup. Ens vam dividir en 4grups i cadascun tenia que buscar informació i 5 paraules al diccionari que els hi haguès tocat. Les paraules eren un verb (Comunicar), un adjectiu (infantil), un nom (escola), una preposició (amb) i un adverbi (aviat).
Els grups eren:

- A1: Pompeu Fabra

- A2: Frances de Gorjamoll i Mossen Antoni Alcover. Aque´st és un diccionari català- balear i valencià.

- B1: Joan Coromines.

- B2: Gran enciclopèdia Catalana i DIEC.

Jo era membre del grup B2. Les definicions dels diccionaris que em va tocar són:

Gran enciclopèdia Catalana

Comunicar(verb):
1-entrar en relació d’idees, d’interessos… amb algú.
2-Fer participar d’allò que hom posseeix, fer-ho comú.
Escola (nom):
institució col•lectiva de carácter públic o priva ton hom dona instrucció.
Infantil (adjectiu):
relatiu o pertanyent a l’infància o a l’infant.
Aviat (adverbi) :
Al cap de poc temps.
Amb (Preposició):
expressa relacions circumstancials que denoten una situación comuna ,
l’acompanyament de persones o coses.

DEFINICIÓ DICCIONÀRI: Recopil•lació generalment alfabética dels mots d’una llengua o d’un àmbit especialitzat, dels noms de persona o de lloc, de fets memorables… acompanyats d’una explicació, definició o equivalencia a una altre llengua.

DEFINICIÓ ENCICLOPEDIA: Obra en què és exposat el conjunt de les coneixences humanes o de les referents a una ciencia, en articles separats, generalment disposats en ordre alfabètic



Diccionari Instituts Estudis Catalans (1995) (Recull de lo interessant dels altres diccionaris.)

Comunicar(verb):
Fer que un altre participi (d’allò que posseïm), fer que sigui comú a ell i a nosaltres, transmetre. Us comunicaré les notes que tinc sobre aquest tema. Comunicar un secret, una notícia, els pensaments, els seus projectes, a algú. Comunica la seva alegria a tothom que té a prop. L’arbre comunica el moviment a tota la màquina. El foc es comunicà a les cases del costat.

Escola (nom):
1 1 f. [LC] [PE] Establiment on s’ensenya. Escola d’ensenyament primari. Les escoles municipals. L’escola del poble. Obrir una escola. Escola d’enginyers, d’arquitectura. Escola d’arts i oficis. Escola de declamació, d’art dramàtic. Escola militar, naval, de nàutica. Escola d’equitació.

Infantil(adjectiu):
1 adj. [LC] [MD] Relatiu o pertanyent a la infància o a l’infant.
2 adj. [LC] [MD] Propi d’un infant, dels infants.
3 adj. [MD] En psic., afectat d’infantilisme.

Aviat (adverbi)
1 1 adv. [LC] Dins poc temps, sense tardar. Vine aviat, no triguis. Aviat se’n va cansar. Aviat plourà. Al més aviat possible. Com més aviat millor.
1 2 adv. [LC] D’hora. Avui has vingut més aviat que ahir.
2 adv. [LC] De pressa. Ho diuen molt aviat que no pot ser.

Amb (preposició)
1 1 prep. [LC] Expressa relacions que denoten l’acompanyament, la concurrència a una acció, el contacte, l’instrument, el mitjà. Era a l’hort amb en Pere. Anava amb el meu germà. No enraona amb ningú. S’ha casat amb sa cosina. Una barca es tocava amb l’altra. S’ha tallat el dit amb el ganivet. Anar amb bicicleta. Comprar-ho amb els meus diners. Aconseguir una cosa amb precs, amb amenaces. Parlar amb vivor.

Finalment la Roser va dir unes paraules que em van sobtar molt i que són molt interessants i són:

Conèixer per observar, observar per dibuixar i dibuixar per estimar.

S'ha de prendre reflexió sobre aquestes paraules.

No hay comentarios:

Publicar un comentario